Skip to content
Menu
Λογότυπο της Μονάδας Επιστημονικής Επικοινώνησης HEAL-Link – Scholarly Communication

Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών

  • Νέα
  • Ανοικτή Πρόσβαση
    • Ευρετήριο επιλέξιμων περιοδικών Ανοικτής Πρόσβασης
    • Οδηγός διαθέσιμων επιλογών Ανοικτής Πρόσβασης
    • Παρακολούθηση Ανοικτής Πρόσβασης
    • Open Research Europe
  • Ανοικτά Δεδομένα
    • HARDMIN
      • Οδηγός χρήσης του HARDMIN
    • HERMES
      • Οδηγός χρήστη (για βιβλιοθηκονόμους)
  • Υποστηρικτικό υλικό
    • Συνήθεις ερωτήσεις
    • Προωθητικό υλικό
    • Αξιολόγηση εκδοτικών επιλογών
  • Σχετικά
    • Ανοικτή Πρόσβαση στην Ελλάδα
    • ResBios: Υπεύθυνη Έρευνα & Καινοτομία
  • English
Λογότυπο της Μονάδας Επιστημονικής Επικοινώνησης HEAL-Link – Scholarly Communication

Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών

Tο “Quickstart στη Διαχείριση Ερευνητικών Δεδομένων” για δεύτερη φορά στο ΔΙ.ΠΑ.Ε.

By scholarly_adm on 16 Δεκεμβρίου, 202516 Δεκεμβρίου, 2025

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά παρουσιάστηκε σε μορφή τρίωρου εργαστηρίου στη Θεσσαλονίκη το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Quickstart στην Ανοικτή Επιστήμη.” Η δράση πραγματοποιήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 2025 στο πλαίσιο του μαθήματος “Πληροφοριακή Παιδεία” του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών του Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας, Αρχειονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης του ΔΙ.ΠΑ.Ε., και συμμετείχαν περισσότεροι από 25 προπτυχιακοί φοιτητές.

Στόχοι του εργαστηρίου ήταν η εξοικείωση των φοιτητών με τη διαδικασία σχεδιασμού εκπαιδευτικών δράσεων και η ανάδειξη της διασύνδεσης της Πληροφοριακής Παιδείας με επιλεγμένες συνιστώσες της Ανοικτής Επιστήμης. Η εκπαιδευτική προσέγγιση συνδύασε σύντομες εισηγήσεις με τρεις βασικές διαδραστικές δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης, Στάδια Σχεδιασμού Εκπαιδευτικής Δράσης, Συνιστώσες Ανοικτής Επιστήμης και Πρότυπα Πληροφοριακής Παιδείας, μέσω των οποίων οι φοιτητές κλήθηκαν να αποτιμήσουν το επίπεδο των γνώσεων και τις ανάγκες υποστήριξής τους.

Από την ανάλυση των δραστηριοτήτων προέκυψε ότι οι φοιτητές εμφανίζουν μεγαλύτερη εξοικείωση με τα αρχικά στάδια του Σχεδιασμού Εκπαιδευτικών Δράσεων, καθώς και με την έννοια της Ανοικτής Πρόσβασης. Αντίθετα, καταγράφηκαν δυσκολίες στα ενδιάμεσα στάδια του εκπαιδευτικού σχεδιασμού, κυρίως στην επιλογή των εκπαιδευτικών μεθόδων και στην ανάπτυξη του εκπαιδευτικού υλικού. Σε σχέση με την Ανοικτή Επιστήμη, εντοπίστηκαν κενά γνώσης και περιορισμένη κατανόηση σε συνιστώσες όπως τα Ανοικτά Ερευνητικά Δεδομένα, η Ανοικτή Ομότιμη Αξιολόγηση και η Επιστήμη των Πολιτών. Παράλληλα, στα Πρότυπα Πληροφοριακής Παιδείας, οι φοιτητές δήλωσαν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση σε βασικές δεξιότητες, όπως η αναγνώριση της ανάγκης της πληροφόρησης και η ηθική χρήση της πληροφορίας. Ωστόσο, ανέδειξαν δυσκολίες και αυξημένη ανάγκη συνεργασίας και καθοδήγησης σε δεξιότητες ανώτερου επιπέδου, όπως η κριτική αποτίμηση, η σύνθεση και εφαρμογή της πληροφορίας.

Συνολικά, η παρουσίαση του “Quickstart,” το οποίο πραγματοποιείται από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, συνεργάτη του έργου PATTERN, έδωσε τη δυνατότητα στους φοιτητές να γνωρίσουν νέες έννοιες και πρακτικές, να θέσουν ερωτήματα και, κυρίως, να αναπτύξουν μεταγνωστική επίγνωση για τις δεξιότητες και τις μαθησιακές τους ανάγκες, υπογραμμίζοντας τη σημασία των βιωματικών και συνεργατικών προσεγγίσεων στη διδασκαλία της Πληροφοριακής Παιδείας και της Ανοικτής Επιστήμης.

Συντελεστές: Ο συντονισμός του εργαστηρίου έγινε από τον Μάριο Μπαλατζάρα, μέλος της ομάδας υλοποίησης του έργου. Ευχαριστούμε θερμά τους υπεύθυνους του μαθήματος, κκ. Γεώργιο Χριστοδούλου και Μαργαρίτα Χατζηλία για την πρόσκληση και τη συνεργασία καθ’ όλη τη διάρκειά του.

Category: Επικαιρότητα, Νέα
Tags: PATTERN, ανοικτή επιστήμη, Πληροφοριακή Παιδεία

Πλοήγηση άρθρων

Ενημέρωση για τις ανανεώσεις των συμβάσεων για το έτος 2026
Ολοκλήρωση του τρίτου κύκλου “Quickstart to Research Data Management”

Related Posts

Ανανέωση συμφωνίας με τον εκδοτικό οίκο Elsevier

12 Οκτωβρίου, 2022
Read More

Ολοκλήρωση του τρίτου κύκλου “Quickstart to Research Data Management”

16 Δεκεμβρίου, 2025
Read More

Αντιλήψεις και στάσεις για την Ανοικτή Πρόσβαση στα ακαδημαϊκά ιδρύματα

17 Φεβρουαρίου, 2025
Read More

Ετικέτες

American Chemical Society Brill DeGruyter IEEE Knowledge Rights 21 OpenAIRE Open Library for Humanities Open Research Europe Oxford University Press PATTERN SCOAP3 SpringerNature Wiley Ανθρωπιστικές επιστήμες Κοινωνικές Επιστήμες Πληροφοριακή Παιδεία έρευνα έρευνες αδαμάντινος δρόμος αναφορές ανοικτά δεδομένα ανοικτή επιστήμη ανοικτή πρόσβαση ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι δημοσιεύσεις διαχείριση ερευνητικών δεδομένων εκδότες εκπαίδευση εκπαίδευση χρηστών ελληνικά περιοδικά επιστημονικά περιοδικά επιστημονική επικοινώνηση εργαλεία ερευνητές ερευνητικά δεδομένα ερευνητικές υποδομές ηλεκτρονικά βιβλία ηλεκτρονικά περιοδικά μελέτες παρακολούθηση πνευματικά δικαιώματα σεμινάρια υβριδικά περιοδικά υπεύθυνη έρευνα και καινοτομία χρυσός δρόμος

Σχετικά

Στόχοι της Μονάδας είναι η ενημέρωση της πανεπιστημιακής κοινότητας για θέματα της Ανοικτής Πρόσβασης και της Ανοικτής Επιστήμης, η υποστήριξη της στις δράσεις που αναπτύσσονται σε αυτούς τους άξονες, η παρακολούθηση των διεθνών εξελίξεων, και η προώθηση όλων των επωφελών μέτρων -τεχνικής, νομικής ή πολιτικής φύσης-για τη διάθεση ερευνητικού υλικού.

Λογότυπο HEAL-Link

Επικοινωνία

Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών / Μονάδα Επιστημονικής Επικοινώνησης

Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης, Πανεπιστήμιο Πατρών, 26504, Ρίο, Πάτρα.

email:

για την ανοικτή πρόσβαση  scholarly [at] heal-link.gr 

για τα ανοικτά δεδομένα  hardmin [at] heal-link.gr 

Αναζήτηση

©2025 HEAL-Link – Scholarly Communication | WordPress Theme by Superb WordPress Themes