To ΗARDMIN δημιουργήθηκε από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (ΣΕΑΒ) στο πλαίσιο του κινήματος της Ανοικτής Επιστήμης. Αποτελεί το κεντρικό ακαδημαϊκό αποθετήριο ερευνητικών δεδομένων. Σκοπός του αποθετηρίου είναι η συγκέντρωση, αποθήκευση, φύλαξη και μακροπρόθεσμη αξιοποίηση των ερευνητικών δεδομένων που παράγονται στο πλαίσιο των ερευνητικών προγραμμάτων. Στόχος είναι η αύξηση της διαφάνειας στην έρευνα, η δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης των ερευνητικών δεδομένων από τους ενδιαφερόμενους ερευνητές παγκοσμίως, η επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του ερευνητικού πεδίου στη χώρα μας και η υιοθέτηση ανταγωνιστικών πρακτικών στον στίβο των ερευνητικών προτάσεων και της επιστημονικής επικοινώνησης.
Ποιος έχει δικαίωμα χρήσης;
Η πρόσβαση και η χρήση του Αποθετηρίου Ερευνητικών Δεδομένων HARDMIN για απόθεση επιτρέπεται από όλους/ες τους/τις ερευνητές/ριες που έχουν ενεργή σχέση απασχόλησης σε ίδρυμα μέλος του ΣΕΑΒ. Σε περιπτώσεις, η πρόσβαση και η χρήση του HARDMIN για απόθεση μπορεί να επιτραπεί και σε μη ενεργούς/ες ερευνητές/ριες, σύμφωνα πάντα όμως με τις ρυθμίσεις που επιβάλλονται από τον ΣΕΑΒ και σε άλλες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα η συμμετοχή σε προγράμματα Ανοικτής Πρόσβασης.
Πως κάνω λογαριασμό;
- Mεταβείτε στην αρχική σελίδα του HARDMIN.
- Στη συνέχεια, πραγματοποιείτε σύνδεση στην υπηρεσία του HARDMIN πατώντας το εικονίδιο στο δεξιά και πάνω μέρος της οθόνης σας.
- Από εκεί επιλέγετε το ακαδημαϊκό ίδρυμα στο οποίο διαθέτετε κωδικούς πρόσβασης και μέσω του οποίου θα συνδεθείτε.
- Θα ανακατευθυνθείτε στον «Πίνακα Λειτουργιών» και στην συνέχεια μπορείτε να εισέλθετε στις «Πληροφορίες λογαριασμού» σας.
Διασύνδεση με άλλους λογαριασμούς
Δίνεται η δυνατότητα διασύνδεσης με την υπηρεσία ORCID ID, το μόνιμο αναγνωριστικό ερευνητή. Αφού έχετε κάνει είσοδο στην υπηρεσία του HARDMIN θα μεταβείτε στις «Πληροφορίες Λογαριασμού» σας όπου και θα βρείτε στο κάτω μέρος την δυνατότητα «Σύνδεση με ORCID iD».
Πως αναρτώ δεδομένα;
H διαδικασία που ακολουθείτε για την ανάρτηση των δεδομένων σας είναι η εξής:
- Αφού έχετε πραγματοποιήσει την σύνδεση σας στην υπηρεσία HARDMIN, εμφανίζεται η ιστοσελίδα με τον πίνακα λειτουργιών του λογαριασμού σας.
- Επιλέγετε «Τα δεδομένα μου» και στην συνέχεια πάνω αριστερά της οθόνης βρίσκεται η δυνατότητα «Προσθήκη Δεδομένων».
- Ξεκινάτε την διαδικασία συμπλήρωσης των απαραίτητων πληροφοριών που ζητούνται για την δημιουργία των δεδομένων. Οι απαραίτητες πληροφορίες χρειάζεται να είναι στα αγγλικά, όπως τίτλος και περιγραφή, αλλά δίνεται και η δυνατότητα συμπλήρωσης τους στα ελληνικά αν ο χρήστης το επιθυμεί.
- Επιλέγετε τον οργανισμό υπό τον οποίο καταθέτετε τα δεδομένα, το ονοματεπώνυμο σας και την άδεια χρήσης που θα έχουν τα δεδομένα σας.
Ιδρύματα/ Τμήματα/ Εργαστήρια
Κατά την διάρκεια κατάθεσης των δεδομένων και των στοιχείων σας, ορίζετε το ίδρυμα και το τμήμα κάτω από το οποίο θα φαίνονται τα δεδομένα σας.
Κάτω από τα τμήματα μπορούν να βρεθούν και τα αντίστοιχα εργαστήρια που έχουν δημιουργηθεί από το εκάστοτε τμήμα.
Δίνεται η δυνατότητα επίσης να δημιουργηθούν κοινότητες. Οι κοινότητες είναι τομεακές ή θεματικές συλλογές δεδομένων που σας επιτρέπουν να οργανώνετε και να αναζητείτε δεδομένα σχετικά με το ειδικό σας ενδιαφέρον. Ανεξάρτητα από το ποιος δημοσίευσε ή ποιος είναι υπεύθυνος για την παραγωγή ενός συνόλου δεδομένων, οι κοινότητες συγκεντρώνουν θεματικά κοντινά δεδομένα.
Πως διαχειρίζομαι την πρόσβαση;
Οι ερευνητές που αποθέτουν τα ερευνητικά δεδομένα στο HARDMIN πρέπει να έχουν την ιδιοκτησία των συγκεκριμένων συνόλων δεδομένων και των αντίστοιχων δικαιωμάτων ή να έχουν την έγκριση του νόμιμου κατόχου για να το κάνουν.
Κατά την διάρκεια της απόθεσης των δεδομένων πρέπει να περιγράφονται λεπτομερώς οι συνεισφέροντες και η ιδιότητα τους, και θα ονομάζονται «Κάτοχοι δεδομένων»
Τα ερευνητικά δεδομένα δεν πρέπει να παραβιάζουν την ισχύουσα νομοθεσία ούτε τα πνευματικά δικαιώματα των δικαιούχων ή τρίτων. Όσον αφορά τα δεδομένα τρίτων, τα οποία αποτελούν μέρος του ευρύτερου συνόλου δεδομένων που θα αποθηκεύονται, πρέπει να εξασφαλίζεται η άδεια επανάχρησης και όλα τα νόμιμα δικαιώματα που τους αναλογούν.
Σε περίπτωση που τα ερευνητικά δεδομένα εντάσσονται σε κάποιο χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα, θα πρέπει να τηρούνται όλοι οι περιορισμοί που συνοδεύουν το πρόγραμμα αυτό (π.χ. χρονικοί περιορισμοί, περιορισμοί πρόσβασης, κ.ά.)
Περιορισμένη πρόσβαση/Restricted access
Υπάρχει η δυνατότητα επιλογής για περιορισμένη πρόσβαση στη χρήση των δεδομένων που έχετε αποθέσει. Με αυτή την επιλογή, χρειάζεται η άδεια σας μέσω του συστήματος για πρόσβαση στα δεδομένα, ένα κάποιος την επιθυμεί.
Όλοι οι νόμιμοι περιορισμοί στην πρόσβαση (restricted access) ή την περαιτέρω χρήση των ερευνητικών δεδομένων, συμπεριλαμβανομένης της περιόδου χρονικού αποκλεισμού (embargo period), πρέπει να προσδιορίζονται με σαφήνεια και να καταγράφονται στα αντίστοιχα πεδία που σχετίζονται με τον περιορισμό πρόσβασης.
Πως διαγράφω;
Η κατάθεση των δεδομένων στο HARDMIN γίνεται επ’ αόριστον. Σε περίπτωση αλλαγής ή βελτίωσης ενός συνόλου δεδομένων η διαδικασία αυτή εξυπηρετείται από τον χαρακτηρισμό έκδοσης (versions). Ένα σύνολο δεδομένων μπορεί να αποσυρθεί όταν συντρέχει κάποια από τις παρακάτω προϋποθέσεις:
- Αποδεδειγμένη παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων τρίτου προσώπου και λογοκλοπή
- Παραβίαση του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων
- Ασφάλεια (εθνική ασφάλεια, ασφάλεια δικτύων, ασφάλεια ιδρυματικών υποδομών κλπ.)
Σε περίπτωση που συντρέχει κάποιος από τους παραπάνω λόγους, παρακαλούμε επικοινωνήστε άμεσα με το γραφείο αρωγής.
Επικοινωνία με το γραφείο αρωγής
Ο ΣΕΑΒ διαθέτει σημείο αρωγής (helpdesk) για την καλύτερη εξυπηρέτηση και βοήθειά σας σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του αποθετηρίου HARDMIN.
Τα στοιχεία επικοινωνίας του γραφείου αρωγής είναι:
- Email: hardmin [at] heal-link.gr
- Τηλ. Επικοινωνίας: 2610 969617
Ώρες επικοινωνίας: Δευτέρα – Παρασκευή, 08:30-14:30.