Το διάστημα μεταξύ 14 Οκτωβρίου με 11 Νοεμβρίου 2025, προγραμματίστηκε να υλοποιηθεί η πρώτη φάση του πιλοτικού προγράμματος “Quickstart στην Ανοικτή Πρόσβαση”, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου PATTERN, μέσω του οποίου ο Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών αναπτύσσει και προσφέρει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “PATTERN: QuickStart στην Ανοικτή Επιστήμη”. Η σχετική δράση αποτελεί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε σε τέσσερις εξ αποστάσεως συνεδρίες με τη σύγχρονη παρακολούθηση από τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες.
Το πρόγραμμα απευθυνόταν σε ερευνητές και ερευνήτριες των Ελληνικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Για την υλοποίησή του ετοιμάστηκε σχετική ανακοίνωση και πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, μέσω των οποίων συγκεντρώθηκαν οι απαραίτητες αιτήσεις συμμετοχής. Το υλικό του προγράμματος βασίστηκε σε υλικό που αναπτύχθηκε από την κύρια ομάδα του ευρωπαϊκού έργου, μεταφράστηκε και τροποποιήθηκε ανάλογα, όπου κρίθηκε απαραίτητο. Κάθε ενότητα αποτελούνταν από ξεχωριστές παρουσιάσεις και σχετικά σύντομα ερωτηματολόγια που δημιουργήθηκαν για τον έλεγχο κατανόησης εννοιών από τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες.
Οι ενότητες ήταν οι ακόλουθες:
- Εισαγωγή στην Ανοικτή Πρόσβαση: οι δρόμοι της ΑΠ και οι τρόποι υλοποίησης τους
- Η διαδικασία της επιστημονικής δημοσίευσης, ανοικτή ομότιμη κρίση και πολιτικές διατήρησης πνευματικών δικαιωμάτων
- Συμμόρφωση με τις πολιτικές των χρηματοδοτικών φορέων
- Αξιόπιστοι εκδότες και αρπακτικά περιοδικά
Επιπρόσθετα, δημιουργήθηκε σχετικό έργο στην πλατφόρμα Projects με το όνομα “Quickstart στην Ανοικτή Πρόσβαση” και στη συνέχεια ομάδα με τον τίτλο “Quickstart στην Ανοικτή Πρόσβαση – Συμμετέχοντες Οκτωβρίου 2025”, με σκοπό να αποτελέσει ένα χώρο συγκέντρωσης του υλικού, επικοινωνίας μεταξύ των συμμετεχόντων/ουσών (forum) και σύνδεση με άλλα συναφή έργα.
Η ομάδα υλοποίησης του προγράμματος έλαβε συνολικά 28 αιτήσεις από ερευνητές και ερευνήτριες από διάφορα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα. Τελικά συμμετείχαν 13 ερευνητές/τριες, οι περισσότεροι εκ των οποίων ήταν υποψήφιοι διδάκτορες, στα αρχικά στάδια της ερευνητικής στους σταδιοδρομίας. Κάθε συνεδρία είχε διάρκεια δύο ωρών με ένα μικρό διάλειμμα. Προκειμένου να γίνει πιο διαδραστική η διεξαγωγή κάθε συνεδρίας οι συμμετέχοντες/ουσες ενθαρρύνθηκαν να συμμετέχουν με συζήτηση και σχόλια τόσο σχετικά με το περιεχόμενο όσο και με την προσωπική τους εμπειρία σε θέματα που άπτονται του σεμιναρίου.
