Skip to content
Menu
Λογότυπο της Μονάδας Επιστημονικής Επικοινώνησης HEAL-Link – Scholarly Communication

Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών

  • Νέα
  • Ανοικτή Πρόσβαση
    • Ευρετήριο επιλέξιμων περιοδικών Ανοικτής Πρόσβασης
    • Οδηγός διαθέσιμων επιλογών Ανοικτής Πρόσβασης
    • Παρακολούθηση Ανοικτής Πρόσβασης
    • Open Research Europe
  • Ανοικτά Δεδομένα
    • HARDMIN
    • Οδηγός χρήσης του HARDMIN
  • Υποστηρικτικό υλικό
    • Συνήθεις ερωτήσεις
    • Προωθητικό υλικό
    • Αξιολόγηση εκδοτικών επιλογών
  • Σχετικά
    • Ανοικτή Πρόσβαση στην Ελλάδα
    • ResBios: Υπεύθυνη Έρευνα & Καινοτομία
  • English
Λογότυπο της Μονάδας Επιστημονικής Επικοινώνησης HEAL-Link – Scholarly Communication

Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών

Τα πρώτα βήματα του “Quickstart to Research Data Management”

By scholarly_adm on 3 Δεκεμβρίου, 20243 Δεκεμβρίου, 2024

Την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2024 ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη φάση της εκπαίδευσης «Quickstart στην Διαχείριση Ερευνητικών Δεδομένων». Η εκπαίδευση ήταν διαρθρωμένη σε πέντε αυτόνομες Συνεδρίες και υλοποιήθηκε διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας ZOOM. Μια αφοσιωμένη ομάδα ερευνητών και ερευνητριών από διάφορους επιστημονικούς κλάδους, προερχόμενοι από τα Πανεπιστήμια Πατρών, Θεσσαλίας και Δημοκριτείου Θράκης, συμμετείχε ενεργά στις εβδομαδιαίες Συνεδρίες, οι οποίες πραγματοποιούνταν κάθε Τετάρτη, απο τις 30 Οκτωβρίου μέχρι και τις 27 Νοεμβρίου.

Καθόλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης η ανταλλαγή απόψεων και προβληματισμών υπήρξε συνεχής και εποικοδομητική. Οι συμμετέχοντες επέδειξαν ιδιαίτερη αφοσίωση και μοιράστηκαν τις ανησυχίες τους για ζητήματα που ανέδειξαν οι θεματικές των Συνεδριών. Ταυτόχρονα, εξέφρασαν τον ενθουσιασμό τους γι’ αυτή την εκπαιδευτική πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (ΣΕΑΒ) και αναγνώρισαν ότι τέτοιες δράσεις, δημιουργούν έναν ευνοϊκό χώρο για τη διάδοση γνώσεων, ενισχύουν την ανάπτυξη συνεργασιών και προωθούν την διεπιστημονικότητα.

Η φιλική και άνετη ατμόσφαιρα που δημιουργήθηκε από την πρώτη συνάντηση διατηρήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης. Πριν την Έναρξη του προγράμματος ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να προσθέσουν μια διαφάνεια με πληροφορίες για τον εαυτό τους στο Google Slides. Η διαφάνεια αυτή, μαζί με εκείνες των εκπαιδευτών, παρουσιάστηκαν στην πρώτη Συνεδρία κατά την Εισαγωγή του προγράμματος και συνέβαλαν στην ομαλή ένταξη των συμμετεχόντων, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή τους.

Η εκπαίδευση περιλάμβανε διαλέξεις, συζητήσεις, εκπαιδευτικές δραστηριότητες και εργασίες για περιπτώσεις χρήσης πραγματικών ερευνητικών Έργων (Projects). Τα στοιχεία αυτά έδωσαν τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να εμπλακούν ενεργά στη μάθησή τους. Στο πλαίσιο αυτό, κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε break-out rooms, όπου είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν και να εξετάσουν τις εργασίες των Έργων τους και τις ασκήσεις που εκπονούνταν κατά την διάρκεια των Συνεδριών. Επιπλέον, χρησιμοποιήθηκαν polls και quizzes, τα οποία ενίσχυσαν τη συμμετοχή και την αλληλεπίδραση.

A screenshot of a compute with a presentation and the Zoom platform.

Ένα σημαντικό μέρος της διαδραστικότητας των Συνεδριών προήλθε από τις ανοιχτές συζητήσεις, στις οποίες οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να εκφράσουν τις ανησυχίες τους για θέματα, όπως τα ηθικά ζητήματα, ή να μοιραστούν τις εμπειρίες τους σχετικά με τα εργαλεία και τις υπηρεσίες που τους παρουσιάστηκαν. Η δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν πρακτικά ορισμένα από τα εργαλεία ενθουσίασε τους συμμετέχοντες και ενίσχυσε τη θετική μαθησιακή τους εμπειρία.

Ως μέρος της εκπαίδευσης χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα Projects του Learning Planet Institute με ελεγχόμενη πρόσβαση. Οι συμμετέχοντες χρησιμοποίησαν την πλατφόρμα, κυρίως, για την τεκμηρίωση και την πρόσβαση στις εργασίες των Έργων που επίλεξαν, αλλά και για να συζητήσουν τις απαιτήσεις τους ή να εκφράσουν απορίες και σχόλια σχετικά με αυτές Οι εργασίες τους αποδίδονταν κάθε εβδομάδα και υλοποιήθηκαν ατομικά.

Στην τελευταία Συνεδρία, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να συμμετέχουν σε δύο διαδικτυακές αξιολογήσεις. Η πρώτη, με τίτλο “Evaluation Feedback”, βρισκόταν στην ιστοσελίδα Miro και πραγματοποιήθηκε ζωντανά, αν και απαιτήθηκε πρόσθετος χρόνος για την ολοκλήρωσή της. Μαζί με την πρώτη αξιολόγηση διαμοιράστηκε και ο σύνδεσμος της δεύτερης, με τίτλο “Ερωτηματολόγιο: Quickstart στην Διαχείριση Ερευνητικών Δεδομένων”. Η συμπλήρωση απαιτούσε τη χρήση του Microsoft Forms και για την ολοκλήρωση της δόθηκε συγκεκριμένη προθεσμία, ενώ σχετική υπενθύμιση στάλθηκε στους συμμετέχοντες μέσω email.

Συνολικά, η ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου της εκπαίδευσης σηματοδοτεί μια σημαντική επιτυχία για τον ΣΕΑΒ και την προσπάθεια που καταβάλει για την ανάδειξη της Ανοικτής και Υπεύθυνης Έρευνας και Καινοτομίας. Αν και η πλήρης ανάλυση των στοιχείων που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, τα πρώτα ευρήματα υποδεικνύουν θετικά αποτελέσματα. Αναμένουμε ότι η αξιολόγηση των δεδομένων θα προσφέρει πιο αναλυτική εικόνα και θα καθοδηγήσει τις επόμενες πρωτοβουλίες μας στον τομέα της Ανοικτής Επιστήμης.

Category: Νέα
Tags: PATTERN, ανοικτή επιστήμη

Πλοήγηση άρθρων

Το PATTERN στο 30o Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών
Επικείμενη εξάντληση άρθρων Ανοικτής Πρόσβασης στην ACS

Related Posts

Αναφορά για την εκδήλωση “Open Research Europe”

29 Απριλίου, 2021
Read More

Δημοσίευση αναφοράς για τα Προγράμματα Ανοικτής Πρόσβασης του πρώτου εξαμήνου 2024

23 Σεπτεμβρίου, 2024
Read More

EOSC Future: πρόσκληση σε ερευνητές για συμμετοχή σε δράσεις του EOSC

8 Σεπτεμβρίου, 2021
Read More

Ετικέτες

Brill DeGruyter DOAJ F1000 HARDMIN IEEE IWA Publishing OpenAIRE Open Library for Humanities Open Research Europe PATTERN SCOAP3 SpringerNature Wiley ΣΕΑΒ έρευνα έρευνες αδαμάντινος δρόμος αναστολή αναφορές ανοικτή επιστήμη ανοικτή πρόσβαση ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι δημοσιεύσεις διαχείριση ερευνητικών δεδομένων εκδότες εκπαίδευση εκπαίδευση χρηστών ελληνικά περιοδικά επιστημονικά περιοδικά επιστημονική επικοινώνηση εργαλεία ερευνητές ερευνητικά δεδομένα ερευνητικές υποδομές ηλεκτρονικά βιβλία ηλεκτρονικά περιοδικά μελέτες νομικά παρακολούθηση πνευματικά δικαιώματα προγράμματα συμμετοχής σεμινάρια υπεύθυνη έρευνα και καινοτομία χρυσός δρόμος

Σχετικά

Στόχοι της Μονάδας είναι η ενημέρωση της πανεπιστημιακής κοινότητας για θέματα της Ανοικτής Πρόσβασης και της Ανοικτής Επιστήμης, η υποστήριξη της στις δράσεις που αναπτύσσονται σε αυτούς τους άξονες, η παρακολούθηση των διεθνών εξελίξεων, και η προώθηση όλων των επωφελών μέτρων -τεχνικής, νομικής ή πολιτικής φύσης-για τη διάθεση ερευνητικού υλικού.

Λογότυπο της HEAL-Link

Επικοινωνία

Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών / Μονάδα Επιστημονικής Επικοινώνησης

Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης, Πανεπιστήμιο Πατρών, 26504, Ρίο, Πάτρα.

email:

για την ανοικτή πρόσβαση  scholarly [at] heal-link.gr 

για τα ανοικτά δεδομένα  hardmin [at] heal-link.gr 

Αναζήτηση

©2025 HEAL-Link – Scholarly Communication | WordPress Theme by Superb WordPress Themes